سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میزان مصرف آلکوباف بسته به سطح کربوهیدرات و میزان تخمیر پذیری آنها در شکمبه و روده می باشد

1 تا 3 درصد کنسانتره

یا

150 تا 450 گرم به ازای هر گاو

لطفاً برای اطلاعات بیشتر با بخش فنی تماس حاصل فرمائید.

شرکت مهندسی تولیدات دامپروری و کشاورزی تلید توس تبار (سهامی خاص)

حامی علمی دامداریها، مرغداریها و صنایع وابسته

مبتکر محصولات و روشهای نوین بهینه سازی صنایع دامپروری وکشاورزی

دفتر مرکزی : مشهد- حاشیه بزرگراه آسیایی - آزادی 93 نبش سعادت 12

تلفکس: 6659191-0511       تلفن: 6653300-0511

 

مدیر فنی              مهندس علی رحمتی منش             09155070445

مدیر بازرگانی      مهندس محمد رحمتی منش          09153051720

 

 

میزان عناصر مؤثر در فعالیت آلکالایزری و بافری بر حسب درصد

سدیم

پتاسیم

منیزیم

کلسیم

گوگرد

کلر

آنیون های بافری

8

8

8

3

0

0

55

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید آلکوباف - اسیدوز ،

  

شرکت مهندسی تولیدات دامپروری و کشاورزی تلید توس تبار

برای اولین بار در ایران آلکالایزر و بافر ترکیبی با نام تجاری

آلکوباف

 

ماهیت آلکوباف چیست؟

سالهای زیادی است که محققان تغذیه دام استفاده ترکیبی از مولکولهای آلکالایزر و بافر بالانس شده را به جای استفاده از یک نوع بافر به منظور جلوگیری از اسیدوز پیشنهاد نموده اند و در کشورهای پیشرفته هم اکنون در حال استفاده است اما در عمل و در شرایط ایران استفاده صحیح و دقیق ترکیبی با بیش از ده آلکالایزر و بافر غیر قابل انجام بوده است. اما آلکوباف با ترکیبی از عناصر و موادی که به صورت حرفه ای بالانس و با تکنولوژی پیشرفته در یکی از بهترین کارخانه های مکمل سازی به صورت همگن و با تکنولوژی روز تولید شده است.

 

مزایای مصرف آلکوباف که همان مزایای مصرف ترکیبی آلکالایزرها و بافرها است عبارتند از:

1-   خنثی سازی اسید حاصل از تخمیر کربوهیدراتها در شکمبه و نقاط مختلف دستگاه گوارش که نهایتا منجر به جلوگیری از اسیدوز می شود.

2-   خوشخوراکی بیشتر نسبت به بافرهای موجود در ایران بدلیل ترکیبی بودن آن.

3-   ترکیبی از چندین آلکالایزر و بافر قوی که در نقاط مختلف دستگاه گوارش فعال می باشد.

4-   با مصرف آلکوباف می توان جیره هایی بالانس نمود که میزان علوفه و درصد ADF بسیار کمی داشته باشند که موجب افزایش تولید در پیک و تداوم شیردهی خواهد شد.

5-   افزایش هضم سلولز که موجب افزایش تغییر و تحول در شکمبه و کاهش انباشتگی خوراک در شکمبه شده و بدنبال آن مصرف بیشتر و منظمتر خوراک را منجر می شود. ضمناً این مسئله در ایران بسیار مهم است زیرا قسمت عمده علوفه را سیلوی ذرتی تشکیل می دهد که هم حاوی سلولز است و هم به اسیدوز حاصل از هضم کنسانتره کمک می کند که آلکوباف هم هضم سلولز را بیشتر و هم اثرات اسیدی را خنثی می نماید.

6-   افزایش نسبت استات به پروپیونات و در نتیجه افزایش درصد چربی شیر در گاو شیری و افزایش میزان وزن در پرواربندی

7-   جلوگیری و کاهش لنگشهای غیر عفونی حاصل از تورم لایه سم بدلیل کاهش هیستامین و اندوتوکسینهای خون

8-   افزایش قابل توجه تفاوت آنیون-کاتیون جیره ( DCAD ) بدلیل اینکه فاقد گوگرد و کلر بوده و حاوی مقادیر قابل توجه آلکالایزر و بافر می باشد و می تواند ظرفیتهای بالای تبادل یونی را دارا باشد.

 

9-    کاهش استرسها خصوصاً استرس گرمایی

10-                      نگهداشتن اسیدیته شکمبه بین 6.2 تا 6.8 حتی در مواردی که مصرف کنسانتره بیش از 70 درصد ماده خشک جیره باشد.

11-                      افزایش عمر اقتصادی گاو بدلیل کاهش اثرات سوء حاصل از تاثیرات منفی کاهش پی اچ خون بر کلیه، کبد، استخوان، آنزیمها و هورمونهای بدن

12-                      کاهش فشار خون

13-                      این ترکیب بدلیل داشتن ترکیبات کاتیونی با خواص بافری و قلیائی (آلکالایزری) خود، قبل از جذب در محیط داخل دستگاه گوارش اسیدهای تولید شده را خنثی می کند و بعد از جذب در داخل خون نیز میزان اسیدیته خون را نیز ثابت نگه می دارد.

 


نظر() آلکوباف - اسیدوز ،

  

سیستمهای آلکالایزری و بافری گاو شیری:

شامل

1-   بزاق

2-    مواد و یون های موجود در اقلام اولیه مصرفی

3-    افزودنیهای شیمیایی سنتتیک یا ساختگی

1- بزاق:

بزاق اولین و مهمترین عامل پایداری شکمبه و دستگاه گوارش است که از 130 تا 300 لیتر در روز ترشح می شود مهمترین بافرهای بزاق بیکربناتها و فسفاتها هستند. کل بیکربنات سدیم ترشح شده از بزاق در روز 3500 گرم است که ترشح آن به میزان کمی به نوع ماده مصرفی بستگی داشته و بیشتر به میزان زمانی که صرف خوردن خوراک میشود بر میگردد.

 

 

2- مواد و یونهای موجود در اقلام اولیه:

میزان قدرت بافری مواد اولیه به ترکیب ماتریکس دیواره سلولی و محتوای مینراله بستگی دارد. مثلاً تفاوت آنیون کاتیون (DCAD ) جو و ذرت تقریبا صفر است.

کاتیونها در گندم کمیابند به همین دلیل گندم قدرت بافری کمتری دارد و با احتمال بیشتری منجر به اسیدوز می شود و کنجاله ها به خاطر داشتن گوگرد  DCAD منفی دارند اما پودر ماهی بدلیل داشتن سدیم از کنجاله ها کمتر منفی است. هر چقدر DCAD ماده اولیه مثبت تر باشد، کمتر موجب اسیدوز می شود.

3- افزودنیهای شیمیایی سنتتیک یا ساختگی:

تمامی ترکیبات شامل عناصر کاتیونی مثل سدیم، منیزیم، پتاسیم و کلسیم و یک آنیون بافری مثل استات، بی کربنات، کربنات و دی فسفات ها، بورات، سیترات، لاکتات و پروپیونات، اکسیدها، هیدروکسیدها، منو و تری فسفات ها از افزودنیهای شیمیایی سنتتیک هستند که همه این عناصر در غالب ترکیبات بالانس شده و هموژن آلکالایزری و بافری در آلکوباف وجود دارند

شرکت مهندسی تولیدات دامپروری و کشاورزی تلید توس تبار (سهامی خاص)

حامی علمی دامداریها، مرغداریها و صنایع وابسته

مبتکر محصولات و روشهای نوین بهینه سازی صنایع دامپروری وکشاورزی

دفتر مرکزی : مشهد حاشیه بزرگراه آسیاییآزادی 93 نبش سعادت 12

تلفکس: 6659191-0511       تلفن: 6653300-0511

 

مدیر فنی              مهندس علی رحمتی منش             09155070445

مدیر بازرگانی      مهندس محمد رحمتی منش          09153051720

 

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید آلکوباف - اسیدوز ، آلکوباف ، اسیدوز ،

  

                                   ارائه ای از:

شرکت مهندسی تولیدات دامپروری و کشاورزی تلید توس تبار

مقدمه ای بر عارضه اسیدوز در ایران و روشهای مقابله با آن

 

عارضه اسیدوز حاد و تحت حاد:

هرچه میانگین تولید به ازای هر راس گاو شیری افزایش می یابد باتوجه به محدودیت گنجایش دستگاه گوارش تامین نیازهای تغذیه ای از منابع علوفه ای سخت تر شده و متخصصان تغذیه مجبورند از منابع فشرده تری نظیر اقلام موجود در کنسانتره استفاده نمایند که این منابع بدلیل تخمیر سریع در شکمبه موجب اسیدوز میشود که در این حالت استفاده از گلوکز کم شده و گلوکز به اسید لاکتیک تبدیل می شود یعنی بدلیل اسیدهای موجود در شکمبه باکتریهای مخمر گلوکز زیاد شده که موجب افزایش تولید پروپیونات نسبت به استات می شود.

 تولید بیشتر اسید پروپیونیک در شکمبه و کاهش اسید استیک و بدنبال آن کاهش درصد چربی شیر، سبب افزایش اسید موجود در شکمبه و کاهش قوام شکمبه و مدفوع می شود. همچنین اسید بالای خون سبب ترشح هیستامین و اندوتوکسینهای خون شده و لنگش تغذیه ای را در پی خواهد داشت که با توجه به شدت آن، به دو حالت حاد و تحت حاد تقسیم می شود اما استفاده از آلکالایزر و بافر از بروز اسیدوز به شدت جلوگیری می نماید

شناسایی اسیدوز در گله:

نشانه های اسیدوز حاد : از مشهودترین نشانه های آن مدفوع آبکی همراه با الیاف هضم نشده و کاهش شدید درصد چربی شیر و نهایتا تلف شدن دام است.

 نشانه های اسیدوز تحت حاد: در اسیدوز تحت حاد موارد زیر دیده می شوند. 

·        لنگشهای تغذیه ای

·        مصرف کمتر از حد انتظار ماده خشک در پیک شیردهی  

·        مصرف نا منظم یا قطع مصرف در جریان پیک تولید

·        نشخوار کنندگان ادرار قلیایی دارند اما در هنگام اسیدوز به علت وجود یون NH4+ ادرار اسیدی می شود.

·        کاهش درصد چربی شیر

·        نامتناسب بودن درصد پروتئین شیر

 

 

 

روشهای مقابله با اسیدوز:

به تناسب پرتولیدتر شدن دام ها اسیدوز تحت حاد در گله ها نیز به دلایل ذکر شده فوق رو به گسترش خواهد بود اما در این بین می توان با ارائه جیره هایی محاسبه شده برای افزایش قدرت خنثی سازی شکمبه در دام ها برنامه ریزی کرد. یعنی با بالانس نمودن میزان آنیونها و کاتیونهای جیره برای هر فرمول خاص به دام کمک کنیم تا با توان بیشتری با کاهش pH دستگاه گوارش و خون مقابله نماید برای حصول این مهم باید یا استفاده از اقلام طوری باشد که تفاوت کاتیون آنیون جیره حفظ شود و یا از افزودنیهایی استفاده شود که سطوح بالای کاتیون و آنیونهای بافری را دارا باشند.

 

تفاوت کاتیون و آنیون جیره های گاو شیری (DCAD) چیست و چگونه می توان آن را تغییر داد؟

 معیار اندازه گیری آن میلی اکی والان در 100 گرم یا در کیلوگرم است که حاصل تفاضل آنیونها از کاتیونها است یعنی با کسر کردن میزان کلر و گوگرد جیره از مجموع سدیم، منیزیم، پتاسیم و کلسیم برای شکمبه و سدیم و پتاسیم برای خون. حاصل این عمل ظرفیت بافری جیره را برای مقابله با آزاد شدن پروتونهای شکمبه و دستگاه گوارش نشان میدهد که استانداردهای تغذیه ای بین المللی نیز برای میزان آن ارائه شده است( DCAD کل جیره باید بین 35 تا 45 میلی اکی والان به ازای هر 100 گرم ماده خشک باشد تا مصرف ماده خشک و تولید شیر حداکثر شود) که در حالت استفاده از کنسانتره و بدون استفاده از آلکالایزر و بافر همواره کمتر از حد استاندارد خواهد بود. ضمناً برای افزایش DCAD درسیستم بافری خون باید میزان کلر و گوگرد جیره را کم کنیم از آنجایی که این دو عنصر در جیره به وفور یافت می شوند تنها راه افزایش DCAD صرفا افزایش سدیم و پتاسیم در غالب ترکیبات آلکالایزری و بافری است که یک ترکیب همگن و بالانس از این یونها مانند محصول آلکوباف میتواند به خوبی DCAD   جیره را افزایش داده و مقاومت دام را نسبت به مصرف مقادیر بالای کنسانتره افزایش دهد.

 

آلکالایزر چیست؟

مولکولهایی از عناصر کاتیونی (مهمترین آنها سدیم، منیزیم، پتاسیم و کلسیم می باشد) که در محیطهای آبی خاصیت قلیایی یا آلکالایزری داشته و توان جذب پروتونهای آزاد محیط را دارا می باشند، میتوانند میزان pH محیط را افزایش داده و به کاهش شدت اسیدی شکمبه و بدنبال آن پایداری محیط شکمبه کمک کنند.

 

 

 

بافر چیست؟

بافر ترکیب یکی از عناصر کاتیونی با یک آنیون بافری مثل استات، بی کربنات، کربنات و دی فسفات ها می باشد.

 بافرهای حقیقی متشکل از یک اسید ضعیف و نمک آن می باشند که در محیط آبی تا حدی از افزایش و کاهش اسیدیته جلوگیری می نماید مثلا در محیط شکمبه و در حالت اسیدوز سبب افزایش pH شکمبه و کاهش اسیدیته محیط خواهند شد.

 

تفاوت عملکرد آلکالایزرها و بافرها:

تفاوت آلکالایزرها و بافرها با توجه به وزن مولکولی ، قدرت عمل و محل عملشان در دستگاه گوارش نشخوارکنندگان است.

وزن مولکولی:

این فاکتور متاًثر از وزن عناصر و تعداد عنصر شرکت کننده در مولکول نهایی است که ساختارهای فضایی مولکولی خاصی به آلکالایزر یا بافر می دهد که نوع شرکت در واکنشهای شیمیایی در محیط آبی را تحت تاثیر قرار می دهد.

قدرت عمل:

 هر قلیا و هر بافری با توجه به خصوصیات الکترون دوستی عناصر شرکت کننده در ساختارش و متاثر از خصوصیات شیمیایی آن عنصر، دارای قدرتهای متفاوتی هستند.

 محل واکنش در دستگاه گوارش نشخوارکننده:

بعضی از بافرها و آلکالایزرها درون شکمبه و برخی دیگر در روده و سایر نقاط دستگاه گوارش تاًثیر گذار هستند و برخی دیگر از همه مهمتر بر سیستم بافری خون تاًثیر گذارند. یعنی انواع اینها فقط در قسمت های خاصی از دستگاه گوارش موثرند و استفاده از یک نوع نمی تواند بقیه دستگاه گوارش را پوشش دهد و فقط استفاده ترکیبی اثر بسیار عالی و بهینه ای دارد و میزان pH، نسبت استات به پروپیونات، هضم فیبر و نشاسته را در تمام دستگاه گوارش در حالت بهینه نگه می دارد.

 


نظر() آلکوباف - اسیدوز ،

  

یکی از قدیمیترین و کارا ترین نرم افزارهایی که برای تهیه جیره های دام های شیری در ایران استفاده می شده است نرم افزار ان آر سی متعلق به اتحادیه تحقیقات ایالات متحده برد هیات کشاورزی و منابع طبیعی و کمیته تغذیه حیوانات آمریکا است

در ایران جیره نویسهای حرفه ای امروزه دیگر تنها به این نرم افزار علی الخصوص در مورد بالانس ویتامینها و مواد معدنی و اسید های آمینه و تعادلهای انرژی برای بحث آبستنی اکتفا نمی نمایند اما این نرم افزار برای مهندسان تازه کار و در سطح فارمهای پرورش گاوهای شیری (لبنی) هم آموزنده و هم کاربردی است

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

نظر() نرم افزار جیره نویسی ویتامینها مواد معدنی اسید های آمینه تعادلها ، آلکوباف - اسیدوز ،

  


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ